Trasa s popisem |
Olomouc – Přerov – Hulín – Břeclav
|
---|---|
Délka dálnice |
|
Mapy |
|
Fotogalerie | |
Video | |
Intenzita dopravy |
|
Kategorie |
|
Přílohy |
|
Usnesením vlády Československé socialistické republiky č. 286 ze dne 10. dubna 1963 byla vymezena jako čtyřpruhová silnice H55 v úseku Oloumouc – Přerov – Uherské Hradiště – Břeclav – státní hranice v kategoriích S 22/100 až S 26,5/100. Několikrát byla výstavba této dálnice potvrzena vládními usneseními, naposledy usnesením vlády České republiky ze dne 21. července 1999 č. 741. Dálnici D55 si vynucují přetěžované silniční tahy v poměrně hustě obydlené oblasti při řece Moravě. Na trase dnešní silnice I/55 leží mnoho měst v těsné blízkosti a doprava mezi nimi je vedena jejich centry (Uherské Hradiště, Strážnice, Veselí nad Moravou). Intenzita dopravy v této oblasti je již dnes vysoká. Projekt D55 je poměrně velkorysý, v jižní části vede v souběhu s železničním koridorem.
V současné době je z celé D55 v provozu necelých 18 km dlouhý úsek Hulín – Otrokovice, který spolu s již zprovozněnými úseky dálnice D1 výrazně přispěl k lepšímu napojení Zlínského kraje na republikovou síť silnic a dálnic. Tříkilometrový severovýchodní obchvat Otrokovic byl zprovozněn v říjnu 2006, severního prodloužení k mimoúrovňové křižovatce Hulín s dálnicí D1 se D55 dočkala 3. 12. 2010, kdy byl zprovozněn jak 2,7 km dlouhý úsek Hulín – Hulín-východ, budovaný v rámci stavby dálnice D1, tak úsek Hulín – Skalka v délce 10,8 km.
Kromě výše uvedených úseků byl v roce 2002 zprovozněn 1,2 km dlouhý úsek u Olomouce a obsahující mimoúrovňovou křižovatku s dálnicí D35. Tento však pro svou malou délku není označen jako dálnice.
Z již provozované MÚK s D35 povede D55 jižně na budoucí dálniční křižovatku D1–D55 u Přerova. Z Přerova do Hulína povede D55 v peáži (tedy na jednom dálničním tělese) s dálnicí D1. Od křižovatky Hulín D1–D49–D55 směřuje trasa dále na jih přes Otrokovice, Uherské Hradiště a Hodonín na budoucí dálniční křižovatku D2–D55 u Břeclavi.
Novinky z D55 – archiv informací ze stránky Novinky
Holice – Vsisko
Stavba není označena jako dálnice. |
|
5501 |
Olomouc – Kokory
Součástí stavby je 8 mostů, přeložky ostatních komunikací v délce 5,920 km a střední oboustranná odpočívka Majetín, která ale bude zprovozněna až s dostavbou navazujícího úseku 5502. Původní náklady na stavbu činily v roce 2021 2,261 miliardy korun. Předpokládané náklady na stavbu činily při VŘ 2,411 miliardy korun. Cena stavby dle smlouvy 1,948 miliardy korun. |
5502 |
Kokory – Přerov
Součástí stavby je 7 mostů a přeložky ostatních komunikací v délce 5,127 km. Na stavbu bylo vydáno kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí a byla zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Proběhl předběžný geotechnický průzkum a je zpracován projekt podrobného průzkumu. Proběhlo zpracování podkladů pro zajištění stanovisek Ministerstva životního prostředí dle novely EIA. Stanoviska byla zajištěna. Náklady na stavbu jsou plánovány na 1 655 712 900 korun bez DPH. |
0135 |
Hulín – Hulín-východ
Úsek byl součástí stavby dálnice D1 0135 Kroměříž-východ – Říkovice. |
5503 |
Hulín – Skalka
Zahájení výstavby bylo realizováno osazením základního kamene dne 2. 7. 2008. Samotné práce se rozeběhly až na podzim 2008. Součástí stavby je 11 mostů a velká odpočívka Kurovice (v provozu až od srpna 2019). |
5504 |
Otrokovice, SV obchvat
Stavba zahrnuje také přeložku silnice I/49 (postavena v kategorii S 22,5/80) a přivaděč do Otrokovic (kategorie S 9,5/70), obojí v délce 1,1 km. Na podzim 2010 proběhla dostavba protihlukových stěn. |
5505 |
Otrokovice, JV obchvat
Součástí stavby jsou 4 mosty a úpravy ostatních komunikací v délce 3,695 km. Stavba zahrnuje také služební sjezd, který bude sloužit jako neveřejný výjezd pro budoucí SSÚD Otrokovice. Náklady na stavbu byly plánovány na 925 milionů korun. Cena stavby dle smlouvy: 708 864 764 Kč (bez DPH). Provoz v polovičním profilu v režimu 1+1 (v levém jízdním pásu) byl spuštěn 29. 6. 2021. |
5506 |
Napajedla – Babice, most SO 201
Dálnice je v místě mostu přes řeku Moravu vedena po násypu výšky cca 10 m. Most je kolmý jednopolový, ocelobetonový trám s ocelovým obloukem a závěsy. Nosná konstrukce je společná pro oba směry. Napajedla – Babice
V rámci přípravy je stavba rozdělena na dvě etapy (původně na tři), a to I. etapa km 0,980–2,655, II. etapa km 2,655–7,950. Původní III. etapa tvořená okružní křižovatkou přeložky silnice III/43220 se stávající I/55 a jednou větví MÚK Babice byla přiřazena k navazující již zprovozněné stavbě „5507 Babice – Staré Město“. Součástí stavby je také přeložka silnice I/55 (současná silnice vede částečně v trase D55), estakáda délky cca 500 m a dvě nábřežní stěny. Na I. etapu je vydáno ÚR a po schválení TES započaly práce na DSP, které byly přerušeny z důvodu nemožnosti získat SP. V 01/2018 byly zahájeny práce na aktualizaci DÚR a následně DSP. Stavba má vydáno platné ÚR s nabytím právní moci 19. 1. 2011. Dne 25. 3. 2020 bylo vydáno ÚR (pravomocné od 25. 4. 2020) na II. etapě stavby v délce 5295 m a byly zahájeny práce na DSP (koncept dokončen v 03/2021). Tato etapa řeší problém přechodu D55 přes II. tranzitní železniční koridor. |
5507 |
Babice – Staré Město
Začátek stavby je u MÚK Babice, kde navazuje na připravovanou stavbu „5506 Napajedla – Babice“. Původně byl tento počáteční úsek předmětem výše uvedené stavby a počítá pouze s vybudováním přímé větve B, která je navržená jako dvoupruhová pro převedení dopravy z D55 na přeložku III/43220 v obou směrech. Součástí stavby je 13 mostů a úpravy ostatních komunikací.Odhadovaná cena byla 3,934 mld. Kč, cena dle smlouvy 2,849 mld. Kč, což činí 72,4 % předpokládané hodnoty. |
5508 |
Staré Město – Moravský Písek
Součástí stavby je 9 mostů a úpravy ostatních komunikací. |
5509 |
Moravský Písek – Bzenec
Součástí stavby jsou 3 mosty, jeden ekodukt a úpravy ostatních komunikací. Odhadovaná cena byla 1,107 mld. Kč, cena dle smlouvy 1,159 mld. Kč. |
5510 |
Bzenec – Bzenec-Přívoz
Trasa prochází ptačí oblastí NATURA 2000 Bzenecká Doubrava-Strážnické Pomoraví, součástí stavby je proto také zakrytí D55 v délce 2150 m. Nosný systém je tvořen příčnými dvojkloubovými ocelovými rámy uloženými na železobetonovou patku. Ta tvoří hlavici velkoprůměrové piloty přenášející účinky zatížení do podloží. Systém je navržen tak, že nevyžaduje podepření ve středním dělícím pásu. Rozpětí rámu je 29,85 m a vzdálenost jednotlivých rámů od sebe je navržena 8,48 m. V podélném směru jsou rámy spojeny pomocí podélníků. Nosný systém je navržen pro zakrytí pomocí dutinkových desek z polykarbonátu o tloušťce 16 mm. Nad středním dělícím pásem je vytvořen průběžný větrací světlík, který má zajistit odvětrání zakrytého prostoru nad silnicí. Na okrajích vozovky jsou naplánována betonová svodidla o výšce 1,2 m. Ta zaručují nejen ochranu konstrukce před nárazem vozidla, ale plní také funkci ochrany před úniky nebezpečných látek při haváriích a částečného odhlučnění provozu na komunikaci. Zakrytí konstrukce z boku je plánováno minimálně do výšky 2,5 m. Vzniklé okno mezi střechou tunelu a bočním zakrytím bude kryté pletivem z hrubých drátů (umožní provětrávání a zabrání průniku ptáků do tunelu). K dokumentaci EIA bylo vydáno kladné stanovisko MŽP. Je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Dne 25. 6. 2008 byla na stavební úřad v Bzenci podána žádost o vydání územního rozhodnutí. |
5511 |
Bzenec-Přívoz – Rohatec
Trasa prochází ptačí oblastí NATURA 2000 Bzenecká Doubrava-Strážnické Pomoraví. Původně navrženou součástí stavby bylo také zakrytí D55 v délce 9,600 km (technické řešení je stejné jako u stavby 5510 Bzenec – Bzenec-Přívoz). K dokumentaci EIA bylo vydáno kladné stanovisko MŽP. V březnu 2009 byla zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Na základě hledání optimální varianty průchodu přes ptačí oblast byla navržena prof. Bejčkem tunelová varianta. V říjnu 2009 byla zveřejněna dokumentace EIA posuzující tunelovou variantu (zahrnující tunel Bzenecký o délce 6,800 km a tunel Rohatecký o délce 1,575 km) a variantu povrchovou (původní varianta, ale nezakrytá a dořešená o technické detaily). Dne 31. 8. 2010 vydalo MŽP souhlasné stanovisko s tunelovou variantou, zároveň však bylo konstatováno, že pro tunelovou variantu nelze do doby, než bude vyloučen významný negativní vliv bezprostředně navazujících záměrů, vyloučit, že vlivy záměru v tunelové variantě mohou být v kumulací s dalšími vlivy navazujících dopravních staveb zhoršeny až na úroveň významných negativních vlivů. Dle stanoviska MŹP má povrchová varianta významný negativní vliv na PO Bzenecká Doubrava a EVL Váté písky. |
5512 |
Rohatec – Lužice
Je schválen investiční záměr, je zpracována technická studie k prověření rozšíření stávající silnice I/55 na D55 z hlediska nové ČSN 736101. V prosinci 2009 byla zveřejněna dokumentace EIA. Dne 13. 1. 2012 bylo vydáno souhlasné stanovisko. |
5513 |
Lužice – Břeclav
Je schválen investiční záměr, je zpracována technická studie k prověření rozšíření stávající silnice I/55 na D55 z hlediska nové ČSN 736101. V prosinci 2009 byla zveřejněna dokumentace EIA. Dne 13. 1. 2012 bylo vydáno souhlasné stanovisko. |