Trasa s popisem |
Praha – Příbram – Nová Hospoda (I/20)
|
---|---|
Délka dálnice |
|
Mapy | |
Fotogalerie | |
Intenzita dopravy (metodika 2005) |
|
Intenzita dopravy (metodika 2010) |
|
Kategorie |
|
Přílohy |
Přesto, že tato čtyřpruhová komunikace začíná již na křižovatce s Městským okruhem v Praze, začátek dálnice D4 je až u Jíloviště za Prahou. První kilometry silnice I/4 totiž nesplňují parametry dálnice kvůli nevhodnému napojení místních ulic přímo do trasy silnice, autobusovým zastávkám, přechodu pro chodce Na Baních a dále kvůli chybějící tzv. doprovodné komunikaci v úseku Zbraslav – Jíloviště. Po odstranění těchto závad bude možno převést úsek od křižovatky s Pražským okruhem po Jíloviště do kategorie dálnic.
První úseky u Prahy vznikly již v šedesátých letech, do Příbrami byla D4 dovedena v roce 1989. V roce 2007 bylo v předstihu zprovozněno zakončení D4 u Nové Hospody velkou mimoúrovňovou křižovatkou, kterou si vynutila špatná dopravní situace v místě. V září 2010 byla zprovozněna stavba Mirotice – Třebkov, která dala vzniknout souvislému úseku D4 v délce 6,7 km. V říjnu 2017 byl zprovozněn pětikilometrový úsek Skalka – II/118, který navazuje na provozovanou část Praha – Skalka (u Příbrami).
Výstavba dálnice D4 v úseku Háje – Mirotice (soubor pěti staveb) je budována prostřednictvím PPP (Public Private Partnership). V letech 2019/20 proběhl soutěžní dialog, ve kterém se utkaly společnosti z Francie, rakousko-německé konsorcium, německo-španělsko-britské sdružení firem a rakousko-australsko-španělsko-francouzského sdružení. Vítězem se stala firma DIVia D4, kterou vlastní francouzské firmy Vinci a Meridiam Investments. A 7. června 2021 pak začala s výstavbou celého 32 kilometrů dlouhého úseku, který dostaví a následně bude 25 let provozovat (společně s již hotovými úseky D4 Skalka – křižovatka II/118, D4 Mirotice – Třebkov, křižovatka I/20 Nová Hospoda a I/20 Nová Hospoda – Písek (MÚK Krašovice).
Novinky z D4 – archiv informací ze stránky Novinky
Zbraslav, obchvat
Zejména kvůli chybějící doprovodné komunikaci v úseku Zbraslav – Jíloviště není tato část označena jako dálnice. |
Zbraslav – Jíloviště
Zejména kvůli chybějící doprovodné komunikaci není tato část označena jako dálnice. |
Jíloviště – Varadov
|
Řitka, obchvat
Úsek sestává ze staveb:
|
Řitka – Mníšek pod Brdy
Úsek sestává ze staveb:
|
Mníšek pod Brdy – Kytín
Úsek sestává ze staveb:
|
Kytín – Voznice
Stavba sestává ze staveb:
Úsek zahrnuje i 252 m dlouhý most Voznice. |
Voznice – Kodetka
Úsek sestává ze staveb:
Jednalo se o výstavbu, resp. dostavbu, polovičního profilu rychlostní silnice v daném úseku. |
Dobříš, přeložka
Úsek sestává ze staveb:
Jednalo se o výstavbu, resp. dostavbu, polovičního profilu rychlostní silnice v daném úseku. |
Dobříš – Obořiště
Úsek sestává ze staveb:
|
Obořiště, přeložka
|
Dlouhá Lhota, přeložka
|
Dlouhá Lhota – Skalka
Úsek sestává ze staveb:
|
Skalka – II/118: km 40,832 – 45,620 (4,788 km)
Stavba byla slavnostně zprovozněna 4. 10. 2017. |
Háje – Milín: km 45,620 – 51,320 (5,700 km)
Součástí stavby je 8 mostů (z toho 1 ekodukt) a úpravy ostatních komunikací v délce 10,017 km. Jde o úsek celé 32 km dlouhé stavby, která je stavěna formou PPP. Tedy celou dálnici postaví a bude následujících 24 let provozovat soukromá společnost, konkrétně VINCI Concessions a Meridiam. |
Milín – Lety: km 51,320 – 62,920 (11,600 km)
Součástí stavby je 14 mostů (z toho jedna lávka pro pěší a jeden ekodukt). Jde o úsek celé 32 km dlouhé stavby, která je stavěna formou PPP. Tedy celou dálnici postaví a bude následujících 24 let provozovat soukromá společnost, konkrétně VINCI Concessions a Meridiam. |
Lety – Čimelice: km 62,920 – 65,511 (2,591 km)
Součástí stavby jsou 3 mosty a úpravy ostatních komunikací včetně silnice I/19 v délce 5,359 km. Tato stavba mimo jiné vyřeší problematickou křižovatku se silnicí I/19 u Letů. Jde o úsek celé 32 km dlouhé stavby, která je stavěna formou PPP. Tedy celou dálnici postaví a bude následujících 24 let provozovat soukromá společnost, konkrétně VINCI Concessions a Meridiam. |
Čimelice – Mirotice: km 65,511 – 73,971 (8,460 km)
Součástí stavby je 9 mostů a úpravy ostatních komunikací v délce 4,863 km. Jde o úsek celé 32 km dlouhé stavby, která je stavěna formou PPP. Tedy celou dálnici postaví a bude následujících 24 let provozovat soukromá společnost, konkrétně VINCI Concessions a Meridiam. |
Mirotice, rozšíření: km 73,971 – 77,491 (3,520 km)
Jedná se rozšíření stávajícího obchvatu Mirotic z let 1984 – 1985 a jeho přestavbu na parametry dálnice. V současné době je již tedy provedena levá polovina komunikace. Pro zkapacitnění stávající silnice, která je v kategorii S 11,5/80, bude dostavěna pravá polovina. Rozšíření bude provedeno směrem k městu Mirotice. Součástí stavby je rekonstrukce MÚK Mirotice, úpravy 3 mostů a úpravy ostatních komunikací v délce 1,692 km. Výjezd Radobytce bude zrušen. Jde o poslední úsek celé 32 km dlouhé stavby, která je stavěna formou PPP. Tedy celou dálnici postaví a bude následujících 24 let provozovat soukromá společnost, konkrétně VINCI Concessions a Meridiam. |
Mirotice – Třebkov: km 77,491 – 83,371 (5,880 km)
|
Nová Hospoda (křižovatka I/20–D4): km 83,371 – 84,161 (0,790 km)
Jedná se o velkou mimoúrovňovou křižovatku, umožňující napojení silnic I/4 a I/20 na dálnici D4. Celková délka silnice, větví MÚK a ostatních připojovacích či doprovodných komunikací činí 8,1 km. Dálnice D4 zde končí plynulým napojením na čtyřpruhovou silnici I/20 směrem na Písek a České Budějovice. |