Trasa s popisem |
Hulín – Zlín – Slovensko
|
---|---|
Délka dálnice |
|
Mapy |
|
Video | |
Intenzita dopravy |
|
Kategorie |
|
Přílohy |
|
Historie dálnice D49 sahá pouze do roku 1996, kdy byla změněna trasa pokračování dálnice D1 od Vyškova. Podle plánů nepovede dálnice D1 dál na Slovensko (jak bylo rozhodnuto ještě za Československa), ale bude pokračovat směrem na Ostravu a Polsko. Druhé dálniční spojení se Slovenskem (první je D2) se ale nezavrhlo. Plánovaná část trasy D1 na Slovensko bude od budoucí hulínské křižovatky (u Kroměříže) nahrazena dálnicí D49. Ta se stane významnou trasou na území východní Moravy a na hranicích bude navazovat na 19 km dlouhou slovenskou rychlostní silnici R6. Ta se bude u Púchova napojovat na slovenskou dálnici D1 a tak bude zabezpečeno spojení s Tatrami a Košicemi. Dohoda o tomto propojení mezi vládami České republiky a Slovenské republiky byla na úrovni ministrů obou zemí podepsána dne 20. září 2004 ve Zlíně.
Koncem září 2008 byla slavnostně zahájena výstavba prvního úseku, ale práce na hlavní trase se ještě dalších 13 let nerozeběhly z důvodu soustavného napadání SP různými spolky. Nakonec se výstavba rozeběhla v prosinci 2021. Ale stále probíhaly rozklady proti vydaným stavebním povolením a rozhodnutím. Úsek k Fryštáku spolu s další kratší navazující částí po svém zprovoznění výrazně zlepší napojení Zlína a okolí na českou dálniční síť.
Novinky z D49 – archiv informací ze stránky Novinky
4901 |
Hulín – Fryšták
První stavba dálnice D49 umožní po svém zprovoznění spolu s navazující stavbou 4902.1 lepší napojení Zlína na dálniční síť a vyvedení podstatné části dopravy z přetížených úseků silnic I/49 a I/55 a ostatních silnic II. třídy v jejím okolí. Stavba zahrnuje 30 mostů a přeložky ostatních silnic v délce 8,320 km. Stavba byla v zahájena v 09/2008 a v 07/2010 rozhodnutím MD zastavena. Stavba získala jako první z prioritních staveb určených vládou souhlasné stanovisko EIA. Dokument ale stanovuje podmínky, nezbytné budou protihlukové stěny a nízkohlučný asfalt. A také další opatření, které vzešly z připomínek v rámci povolovacích procesů a rozhodnutí. |
---|---|
4902.1 |
Fryšták – Lípa, 1. etapa
Stavba, zahrnující rovněž 3,375 km dlouhý přivaděč Fryšták – Zlín, protínající trasu D49 v MÚK Fryšták, vytvoří společně se stavbou 4901 souvislý kapacitní tah od Zlína k dálnici D1. Přivaděč Fryšťák – Zlín je v úseku Fryšták – MÚK Fryšták plánován v kategorii S 11,5/80 a v úseku MÚK Fryšták – Zlín v polovičním profilu kategorie S 24,5/80. V 02/2018 byl dokončen podrobný geotechnický průzkum. V roce 2017 byla podána žádost o vydání územního rozhodnutí. V roce 2018 bylo zahájeno územní řízení, které ovšem bylo následně přerušeno z důvodu dořešení změny ÚR stavby 4901, jež řeší provizorní napojení 4901 na stávající silniční síť a ÚR obou staveb se prolínají. V 10/2022 byla potvrzena Změna ÚR stavby 4901. V roce 2023 tedy byla oživena IČ k ÚR, na základě výzvy Stavebního úřadu byla obnovena vyjádření dotčených orgánů a upravena či doplněna dokumentace dle požadavků SÚ. Územní řízení bylo zahájeno, SÚ obdržel několik námitek občanských sdružení a obyvatel místní části Kostelec. V tuto chvíli se SÚ vypořádává s těmito námitkami, následně by mělo být ÚR vydáno |
4902.2 |
Fryšták – Lípa, 2. etapa
Stavba umožňuje obejítí města Zlína a napojení na I/49 až za obcí Lípa. V 06/2017 byl odevzdán koncept aktualizované DÚR a potřebných podkladů a průzkumů z hlediska nového ukončení stavby v okružní křižovatce Slušovice. Proběhlo projednávání a úpravy DÚR dle připomínek dotčených institucí. V 09/2020 byl odevzdán čistopis DÚR a následně proběhla IČ k ÚR. Dne 13. 10. 2022 byla na KÚ ZK podána žádost o vydání územního rozhodnutí, probíhá doplnění podkladů. Mezi požadovanými podklady je i Jednotné enviromentální stanovisko dle nového zákona č.148/2023, pro které je nutné jako podklad předložit nové Hodnocení dle § 67 zákona č.114/1992 Sb. |
Příprava tří zbývajících staveb je na úrovni vyhledávací studie, která byla podkladem k vymezení koridoru pro umístění dálnice D49 v územních plánech velkého územního celku (ÚP VÚC) Zlínské aglomerace a Beskydy. V roce 2006 byl zahájen proces EIA, na konci roku MŽP ČR vydalo závěry zjišťovacího řízení. Dne 29. 7. 2009 byla zveřejněna dokumentace EIA pro celý úsek Fryšták – státní hranice, která byla následně vrácena k novému přepracování. Dne 14. 4. 2012 byla zveřejněna přepracovaná dokumentace EIA.
V září 2004 byla dokončena studie proveditelnosti a účelnosti. Na jejím základě byla uzavřena mezivládní dohoda o propojení dálnice D49 na české straně se slovenskou rychlostní silnicí R6 na Púchov na společné hranici v oblasti obce Střelná.
Je také možné, že se tyto úseky budou stavět pouze v polovičním profilu. To závisí na finančních možnostech státu, případně na možnosti financování soukromým kapitálem (model PPP).
V úseku stavby „4903 Lípa – Pozděchov“ jsou navrženy 3 tunelové stavby v k. ú. Bratřejov a Pozděchov, předpokládané délky 233, 371 a 485 m. Z důvodu podélného sklonu nivelety budou pravé tunelové trouby třípruhové (rozšířené o přídavný stoupací pruh) a levé tunelové trouby, budované v místě klesání, dvoupruhové. Na stavbě „4904 Pozděchov – Horní Lideč“ jsou předpokládány dvě tunelové stavby v k. ú. Lačnov délky 457 a 276 m rovněž tří- a dvoupruhové. Počet a délka tunelů se může změnit na základě výsledné doporučené varianty z procesu EIA.
Na trase R49 jsou plánovány odpočívky, jejichž přesné umístění není zatím definováno. O údržbu se budou starat dvě Střediska správy a údržby dálnice, a to ve Fryštáku a v Horní Lidči.