Informace o cestování ve Švédsku
Povinné celoroční svícení po celý den | |
Zpoplatněn je pouze Öresundský dálniční most | |
Alkohol: 0,2 ‰ | |
Švédská koruna (SEK) | |
+ 46 | |
Středoevropský, v letním období + 1 hodina | |
Informace MZV ČR |
Pozn.: Nejvyšší povolená rychlost ve Švédsku není striktně obecně stanovena a značením může být upravena až na 110 km/h. Rychlost na dálnici může být zvýšena nad obecný limit na 120 km/h. Nejvyšší povolená rychlost pro automobily s přívěsem je 80 km/h. |
Nezapomeňte hlavně na: značku CZ (při cestách po EU již není nutná, jestliže máte EU registrační značku), zelenou kartu, lékárničku, varovný trojúhelník a reflexní vestu. Doporučujeme hasicí přístroj.
Krátkodobé parkování je zpoplatněno. Telefonování během jízdy je možné pouze se sadou hands free.
Čerpací stanice nejsou ve Švédsku součástí dálniční infrastruktury, pro pohonné hmoty je nutné z dálnice sjet a natankovat v její blízkosti. Některé stanice jsou bez obsluhy a jedinou možností jak natankovat, je zaplatit pomocí kreditní karty.
Postup při tankování:
Odpočívadla rovněž v mnoha případech nejsou přímo na dálnicích a vyskytují se poblíž komerčních center nebo v místech křížení s jinými silnicemi. Bývají čistá, upravená, vybavená WC a někdy i včetně dětských prolézaček.
Švédské dopravní značení je velmi podobné českému:
Dálnice ve Švédsku nejsou zpoplatněny, mýtné se vybírá pouze na mostě Öresund mezi Kodaní a Malmö (více zde). Zaplatit je možné zaplatit v SEK, DKK a EUR. Vráceno Vám bude ve švédských nebo dánských korunách. Pro cestu trajektem z Německa do Švédska je možné zakoupit kombinovaný lístek, tzv. ÖresundTicket. Pro informace o cenách a podmínka se obraťte na Scandlines.
Mýtné vybírané ve Stockholmu a Göteborgu se na rozdíl od minulosti nevztahuje pouze na vozidla se švédskou registrační značkou, tedy i na pronajatá vozidla, ale na všechny vozidla i s cizí registrační značkou. Vybírá se v době mezi 6.00 a 18.29. Mýtné se nevybírá o sobotách, nedělích, veřejných svátcích, dnem před veřejným svátkem a v červenci.
Vozidla jsou pouze registrována automaticky u elektronických „kontrolních bodů“, příčemž mýto se na místě neplatí. Vozidlo je během průjezdu zaregistrováno a vyfoceno a data jsou zaslána Švédskému dopravnímu úřadu. Ten vozidlo identifikuje a v případě zahraničního vozidla vydá žádost zahraničnímu partnerovi o identifikaci jeho vlastníka, zaslání platebního příkazu a obdržení platby pomocí EPASS24. Za zaplacení mýta je odpovědný vlastník vozidla. Každý vjezd nebo výjezd do/z vnitřní městské zóny stojí od 9 do 35 SEK v závislosti na denní době. Naakumulované průjezdy pro dané vozidlo jsou agregovány do „daňového výměru“. Maximální částka, kterou lze vybrat na vozidlo a den, je 60 SEK v Göteborgu a 105 SEK ve Stockholmu.
Kategorie | Cena |
---|---|
Motocykl | 27 € |
Osobní automobil do 6 metrů | 50 € |
Dodávka a minibus 6 – 9 metrů | 100 € |
Automobil do 6 metrů s přívěsem, obytný automobil ** | 100 € |
Pozn.: Automobily nad 6 metrů jsou zpoplatněny podle celkové délky. |
Více informací naleznete na stránce o Dánsku.
Do Švédska je možné se pohodlně dostat několika způsoby. Přímá cesta vede z německých přístavů Rostock a Sassnitz do Trelleborgu nebo přes Dánsko a poté přes Öresundský most nebo trajektem přes mořskou úžinu u Helsingborgu. Pro informace o cenách a přepravních podmínkách se obraťte na jednotlivé společnosti.
Trajekt | Doba jízdy | Společnost |
---|---|---|
Rostock (D) – Trelleborg (S) | 6 hodin | Scandlines |
Sassnitz (D) – Trelleborg (S) | 4 hodiny | Scandlines |
Helsingør (DK) – Helsingborg (S) | 20 minut | Scandlines, HH-Ferries |
Frederikshavn (DK) – Göteborg (S) | 3 hodin 15 minut | Stena Line |
København (DK) – Helsingborg (S) – Oslo (N) | 16 hodin | DFDS Seaways |
Časy jsou pouze orientační a mohou se lišit v závislosti na denní době.
Dálnice a silnice ve Švédsku jsou v perfektním stavu, pouze velmi zřídka se lze setkat s výmoly nebo záplatami. Silnice jsou moderní, rovné a velmi široké. Švédové velmi hledí na bezpečnost silničního provozu, což v praxi představuje široké pruhy podél silnic bez vegetace a nebezpečných překážek, nespočet prvků pasivní bezpečnosti a důrazné oddělení stylu jízdy v obci a mimo ni.
Dálniční síť se neustále rozvíjí, v současnosti probíhá výstavba posledních úseků dálnice E 6 mezi Göteborgem a Oslem. V různých fázích jsou rovněž další projekty, zejména v prostoru hlavního města Stockholmu a oblasti severského trojúhelníka (Stockholm – Oslo – Kodaň).
Automobilový provoz ve Švédsku je na rozdíl od ostatních částí Evropy výrazně nižší, klidnější a plynulejší. Kromě větších měst a hlavních tahů je intenzita velmi nízká. Vzhledem k velkým vzdálenostem a relativně nízkým cestovním rychlostem je nutné počítat s delší cestovní dobou, na druhou stranu však vzhledem k řídkému osídlení je cestovní rychlost konstantní.
Důrazně doporučujeme dodržovat dopravní předpisy, pokuty za jejich nedodržení jsou velmi vysoké. V zemi je rozmístěno mnoho stacionárních radarů, na které je však řidič příslušnou značkou upozorněn. Krom obcí se běžně vyskytují i mimo obce, v blízkosti křižovatek nebo na přilehlých komunikacích u měst.
Švédové jezdí disciplinovaně a opatrně. Není neobvyklé, že pokud někoho dojedou, nepředjíždí, ale předjedou teprve tehdy, až jim auto před nimi dá znamení a zpomalí, pak teprve předjedou.
Ceny pohonných hmot naleznete zde
Turistický portál | tripedia.info/sweden/ |
Informace o Švédsku | www.sweden.se |
Švédské ředitelství silnic | www.vv.se |
Öresundský most | www.oresundsbron.com |
Scandlines | www.scandlines.com |
DFDS Seaways | www.dfdsseaways.com |
HH-Ferries | www.hhferries.se |
Stena Line | www.stenaline.cz |
Hasiči | 112 |
---|---|
Policie | 110 |
Záchranná služba | 112 |
SOS | 112 |
Pečlivě jsme pro Vás připravili tyto informace. Prosíme Vás o pochopení, že správnost a úplnost těchto informací je bez záruky.