Informace o cestování v Norsku
Povinné celoroční svícení po celý den | |
Alkohol: 0,2 ‰ (při překročení vysoké pokuty) | |
Norská koruna (NOK) | |
+ 47 | |
Středoevropský, v letním období + 1 hodina | |
Informace MZV ČR |
Pozn.: Rychlost na dálnicích může být lokálně zvýšena na 100 km/h. Na hlavních mezinárodních tazích je nad obecný limit rychlost rovněž zvýšena na 90 km/h. |
Nezapomeňte hlavně na: značku CZ (při cestách po EU již není nutná, jestliže máte EU registrační značku), zelenou kartu, lékárničku, varovný trojúhelník a reflexní vestu. Doporučujeme hasicí přístroj.
Parkování v modrých zónách je zpoplatněno. Telefonování během jízdy je možné pouze se sadou hands free.
Používání dálnic, vybraných úseků evropských silnic, mostů, tunelů a vjezdů do center měst je zpoplatněno. Mýtné je možné zaplatit na mýtnicích (Bomstasjon) v hotovosti nebo pomocí elektronického systému AutoPASS.
Při placení v hotovosti můžete na dálnicích a některých úsecích silnic využít obsluhy nebo mýtné zaplatit pomocí automatu, budete potřebovat norské mince. Pruhy pro placení v hotovosti jsou označeny bíle (Manuell a Mynt/Coin), pro systém AutoPASS modře a pro předplatitele žlutě (Abonnement). Při nezaplacení je sejmuta Vaše RZ (SPZ). Ve městech (například Stavanger) bývá více míst s výběrem mýta, stačí zaplatit mýtné na jednom z nich, neboť zaplatíte denní paušál pro vjezd do města. O víkendech je průjezd městy zdarma. Na většině mýtnic je možné platit i kreditními kartami. Mýtné se pohybuje v závislosti na délce úseku v rozmezí 10 – 30 NOK.
Placení mýta prostřednictvím elektronického systému AutoPASS je možné po zakoupení palubní jednotky (OBU), která se umisťuje na čelní sklo nejlépe před zpětné zrcátko. Jednotku lze získat s určitým kreditem, který je možné dobít, a je registrována na konkrétní automobil. Palubní jednotku AutoPASS lze získat pouze při podepsání smlouvy s některou ze společností provozujících výběr mýta, jestliže máte BroBizz (elektronická jednotka, více informací viz Dánsko) ze spojení přes Øresund nebo Storebæltského mostu, můžete si zřídit smlouvu AutoPASS na Váš BroBizz (více informací na stránce o Dánsku). Při každém průjezdu placeným úsekem se odečte určitý obnos, nedostatek kreditu je signalizován při průjezdu. Většina operátorů zpravujících mýto nabízí své služby na čerpacích stanicích v blízkosti. V Oslu můžete získat smlouvu a palubní jednotku u čerpacích stanic ESSO. Ceny za jednotku se různí mezi zpoplatněnými silnicemi a tedy společnostmi liší.
V některých městech (Oslo, Bergen a Tønsberg) jsou instalovány plně automatické brány, kterými jenom jednoduše projedete (pruhy jsou označeny Do not stop) a mýtné zaplatíte na nejbližší benzinové pumpě, na kterou Vás dovede příslušná dopravní značka.
Jestliže nezastavíte a zaplatíte během tří dnů, přijde Vám účet poštou bez dalších poplatků. U některých takových automatických bran je možné zastavit v pruhu tomu určeném a mýtné zaplatit u automatu.
Vzhledem k poloze Norska a jeho členitému pobřeží jsou trajekty běžným dopravním prostředkem. Nejrychlejší cesta do země vede přes Dánsko a poté buď přes Øresundský most nebo trajektem Helsingør – Helsingborg a dále po dálnici až do Osla nebo je možné využít nespočet spojení ze severu Dánska do jižního Norska. Doporučujeme si zajistit lodní lístek dopředu. Pro informace o cenách a podmínkách se obraťte na Color Line.
Přímé spojení z Německa nabízí Color Line na trase Kiel – Oslo.
Na vnitrostátních linkách jezdí mnoho společností (Fjord1, Hurtigruten). Zejména v době letních prázdnin a zvýšeného pohybu turistů je občas nutné počítat s delšími čekacími dobami na nalodění. Problémy bývají s trajekty na E 6 na Lofoty (Bøgnes – Lodingen) a Narvik (Bøgnes – Skarberget).
Trajekt | Doba jízdy | Společnost |
---|---|---|
Frederikshavn (DK) – Oslo (N) | 8 hodin | Color Line |
Frederikshavn (DK) – Oslo (N) | 8 hodin 30 minut | Stena Line |
Hirsthals (DK) – Bergen (N) | 21 hodin | Color Line |
Hirsthals (DK) – Larvik (N) | 8 hodin | Color Line |
Hirsthals (DK) – Kristiansand (N) | 2 hodiny 30 minut | Color Line |
Hirsthals (DK) – Stavanger (N) | 11 hodin | Color Line |
Kiel (D) – Oslo (N) | 20 hodin | Color Line |
København (DK) – Helsingborg (S) – Oslo (N) | 16 hodin | DFDS Seaways |
Časy jsou pouze orientační a mohou se lišit v závislosti na denní době.
Norské silnice a dálnice jsou v naprosto perfektním stavu, nutné je však počítat s tím, že norská silniční síť není tak hustá, jako je obvyklé ve střední Evropě. V případě opravy silnice nejsou až na výjimky zaváděny objížďky, ale jezdí se přímo přes stavbu. Dálniční síť se teprve staví a spíše se jedná o ojedinělé úseky tam, kde je vyšší intenzita provozu, například v oblasti Bergenu, Trondheimu, Stavangeru a samozřejmě hlavního města Osla. Do roku 2008 nebyla hotová ani hlavní dálnice z Osla na švédské hranice. Po celé zemi probíhá výstavba nových mostů a tunelů přes fjordy, v mnoha případech probíhá optimalizace stávajících mezinárodních silnic.
Norsko nemá zaveden vlastní systém značení dálnic, používá se pouze evropské označení. Všechny dálnice jsou osvětlené po celé délce. Síť čerpacích stanic a odpočívadel je dostatečně hustá.
Provoz v Norsku je s výjimkou hlavních tahů v době prázdnin a hlavního města Osla velmi klidný a bezpečný. Je ale třeba se připravit na velké vzdálenosti a nízkou cestovní rychlost, která je však plynulá, neboť nízké intenzity provozu a velké vzdálenosti mezi městy zaručují plynulou jízdu konstantní rychlostí. Norští řidiči jsou velmi disciplinovaní, ve městech a obcích se striktně dodržuje rychlost 50 km/h, mimo město 80 km/h a na dálnicích 90 km/h! Policie provádí namátkové kontroly rychlosti, ve městech a na frekventovaných úsecích jsou stacionární radary (Automatisk trafikk kontroll nebo značka fotoaparátu), ne všechny jsou však v provozu.
Velmi důrazně doporučujeme respektovat dopravní předpisy a předepsané rychlosti, pokuty za jejich nedodržení jsou vysoké. Oproti střední Evropě není běžné časté předjíždění, běžně lze vidět, že pomalu jedoucí auto zastaví rychleji jedoucímu a pustí jej. Výjimkou nejsou kontroly váhy vozidel, na mnoha místech je možno využít trvale umístěných vah ředitelství silnic Vegvesen.
Ceny pohonných hmot naleznete zde
forbikjøring forbudt | zákaz předjíždění |
gjennomkjøring forbudt | průjezd zakázán |
kjør sakte | jeďte pomalu |
omkjøring | objížďka |
svake kanter | nesjízdná krajnice |
vegarbeidsområde | práce na silnici |
ut | výjezd |
Turistický portál | www.visitnorway.com |
Elektronický výběr mýta AutoPASS | www.autopass.no |
Norské ředitelství silnic | www.vegvesen.no |
Norský automobilový klub NAF | www.naf.no |
Asistenční služba Viking Redningstjeneste | www.vikingredning.no |
Plánovač cest | www.visveg.no |
Color Line | www.colorline.com |
Jízdní řád a přehled cen Color Line | leták PDF |
DFDS Seaways | www.dfdsseaways.com |
Stena Line | www.stenaline.com |
Fjord1 | www.fjord1.no |
Hurtigruten | www.hurtigruten.com |
Hasiči | 110 |
---|---|
Policie | 112 |
Záchranná služba | 113 |
SOS | 112 |
Pečlivě jsme pro Vás připravili tyto informace. Prosíme Vás o pochopení, že správnost a úplnost těchto informací je bez záruky.