Informace o cestování v Německu
Alkohol: 0,5 ‰ | |
Euro (EUR) | |
+ 49 | |
Středoevropský, v letním období + 1 hodina | |
Informace MZV ČR |
Na směrově dělených komunikacích mimo město platí stejná rychlostní omezení jako na dálnici, tj. pokud není dopravním značení stanoveno jinak, je pouze doporučena rychlost 130 km/h. V praxi však bývají takovéto úseky velmi často osazeny dopravními značkami omezujícími maximální povolenou rychlost. Značka „silnice pro motorová vozidla“ vylučuje z provozu na takovéto komunikaci nemotorová a pomalá vozidla, platí na ni ovšem výše uvedená rychlostní omezení, tj. na směrově nedělené komunikaci mimo město 100 km/h a na směrově dělené doporučených 130 km/h, není-li stanoveno místní úpravou dopravního značení jinak. | |||
Pozn.: Automobil s obytným přívěsem vybavený plaketou TEMPO 100 může jet na dálnicích 100 km/h, více informací na stránce společnosti DEKRA Automobil. Ve spolkové zemi Brémy (Bremen) je omezena nejvyšší povolená rychlost na dálnicích na 120 km/h. |
Nezapomeňte hlavně na: značku CZ (při cestách po EU již není nutná, jestliže máte EU registrační značku), zelenou kartu, lékárničku, varovný trojúhelník a reflexní vestu. Doporučujeme hasicí přístroj.
Telefonování během jízdy je možné pouze se sadou hands free. Ve obcích a městech je nutné respektovat modré parkovací zóny, které mohou být buď zpoplatněné nebo zdarma, tzv. krátkodobé (Kurzparkzone), ve kterých je potřeba mít parkovací hodiny (k dostání například u čerpacích stanic). Za mlhy nebo nízké viditelnosti je rychlost na dálnici omezena. Nehoda způsobená z důvodu nepřiměřené rychlosti je vysoce penalizována. V zimním období musí vybavení automobilů odpovídat aktuálním podmínkám na silnicích. Je-li silnice pokryta sněhem nebo ledem, mohou po ní jezdit jenom auta se zimními pneumatikami s hloubkou vzorku nejméně 4 mm.
Dopravní zpravodajství je pravidelně vysíláno na většině německých rádií. V Bavorsku například rádio Bayern 3 nebo Antenne Bayern.
Novinkou zaváděnou v německých městech jsou tzv. zóny životního prostředí (Umwelt Zone), do kterých je omezen vjezd motorových vozidel. Za nerespektování těchto omezení je účtována pokuta. Podle druhu plakety, vylepené na předním skle, je možný vjezd do jednotlivých zón. Zelená plaketa (4. emisní stupeň) opravňuje ke vjezdu do všech zón, žlutá plaketa (3. emisní stupeň) povoluje vjezd do všech zón kromě zelené a červená plaketa (2. emisní stupeň) opravňuje vjezd pouze do červené zóny. Více informací k plaketám na stránkách společnosti DEKRA automobil.
V Německu jsou dálnice pro osobní automobily a jízdní soupravy < 3,5 t bezplatné. Předběžně se nově na rok 2019 připravuje zpoplatnění dálnic formou elektronického mýta.
Ze severu Německa jezdí pravidelně trajekty do Dánska, Norska, Švédska, Finska a Pobaltí. Zejména v letní sezoně je nutné počítat s dlouhým čekáním v přístavu. V mnoha případech se vyplácí si koupit lodní lístek dopředu. Nejfrekventovanější spojení je trajekt Puttgarden – Rødby, které nabízí nejrychlejší lodní spojení do Dánska. V době letních prázdnin jezdí trajekt každých cca 20 minut. V důsledku stavby dálnice A 1 a zúžení silnice na ostrově Fehmarn na jeden pruh v každém směru jsou v letním období obvyklé kolony. Pro informace o cenách a přepravních podmínkách se obraťte na jednotlivé společnosti.
Trajekty na sever Evropy
Trajekt | Doba jízdy | Společnost (loď) |
---|---|---|
Puttgarden (D) – Rødby (DK) | 45 min | Scandlines (M/V Deutschland, M/V Schleswig-Holstein, M/V Prinseese Benedikte, M/V Prins Richard) |
Rostock (D) – Gedser (DK) | 1 hodina 45 minut | Scandlines (M/V Prins Joachim, M/V Kronprins Frederik) |
Rostock (D) – Trelleborg (S) | 6 hodin | Scandlines (M/V Mecklenburg-Vorpommern) |
Rostock (D) – Hanko (FIN) | Scandlines | |
Rostock (D) – Ventspils (LT) | 27 hodin | Scandlines (M/V Ask, M/V Urd) |
Sassnitz (D) – Trelleborg (S) | 4 hodiny | Scandlines (M/V Sassnitz) |
Kiel (D) – Oslo (N) | 20 hodin | Color Line |
Časy jsou pouze orientační a mohou se lišit v závislosti na denní době.
Německá dálniční síť je největší v EU, ale vzhledem ke svému rozsahu a nutnosti prakticky znovu postavit všechny dálnice na území bývalé NDR, nejsou některé dálnice na území bývalého západního Německa vždy ve skvělém stavu. Při cestování je tak nutné počítat s přetíženými a na dnešní stav již někdy nevyhovujícím dálnicemi. V nových spolkových zemích je obnova dálnic téměř hotová, cestování po nich tak nabízí skvělou infrastrukturu včetně nových benzinových pump i odpočívadel a výborný asfaltový nebo cemento-betonový povrch. Ve starých spolkových zemích probíhá postupně obnova povrchů, přestavba a rozšiřování stávajících dálnic a výstavba nových. Prakticky dokončeno je rozšíření dálnice A9 Berlín – Mnichov na 3 + 3 pruhy. Dálnice A 9 v úseku München Freimann – AK Neufahrn je realizována v profilu 4 + 4 pruhy, v přípravě je rozšíření na tento profil až po Dreieck Holledau. Rozšíření A 2 Berlín – Porúří je již téměř u konce a rovněž i dokončení A 6 v úseku Amberg – Pfreimd. Postupně se přestavuje dálnice A 3 na úseku Frankfurt nad Mohanem – Norimberk na 3 + 3 pruhy. Ve velkém rozsahu probíhají opravy a výstavby jiných dálnic. Kvalita povrchu je proměnlivá, nicméně lze konstatovat, že téměř nikde není na hraně životnosti.
Při cestování po německých dálnicích je nutné počítat s faktem, že síť čerpacích stanic na dálnicích není tak hustá jako v České republice, například na dálnicích A 17 a A 93 nejsou žádné čerpací stanice.
Intenzita provozu v Německu je velmi značná, problémy velmi často bývají v okolí velkých měst, zejména Mnichova, Norimberku, Kolína a Porúří. Velmi vytížené jsou tahy ze severu na jih, tj. dálnice A 1, A 3, A 7, A 9 a dálnice spojující západ s východem Německa, tj. A 2 a A 6. U Mnichova jsou často dopravní zácpy o víkendech, kdy mnoho lidí cestuje na jih do Alp nebo k moři a zpět domů. Dlouhé zácpy bývají i na dálnici A 8 mezi Mnichovem a Salcburkem a A 93 v úseku Dreieck Inntal – Kiefersfelden. Velmi se vyplatí sledovat aktuální dopravní zpravodajství v rádiích. Vzhledem k neomezené rychlosti je nutné počítat s velkou dynamikou provozu a neustále sledovat provoz před a za sebou. Němečtí řidiči jezdí na evropské poměry dost rychle, většina však 140 až 160 km/h, přesto jsou němečtí řidiči disciplinovaní a tolerantní. Na značné části dálnic je omezena rychlost, zejména na starších a nepřehledných úsecích, běžně rovněž poblíž mimoúrovňových křižovatek. Maximální rychlost je dále regulována prostřednictvím proměnlivého značení. Často je v případě velkého provozu umožněno jezdit ve třech pruzích s využitím odstavného pruhu (A 7 Hannover – Hamburg, A 99 obchvat Mnichova). V Porúří se používá při dopravních zácpách regulace vjezdu na dálnici prostřednictvím semaforů na nájezdech. Běžné policejní kontroly nejsou moc obvyklé, policie ale monitoruje provoz přes kamery a s pomocí civilních aut. V zemi je rozmístěno mnoho stacionárních radarů, vyplatí se dodržovat dopravní předpisy a omezení rychlosti.
Dále jsou ještě některé regionální svátky a volné dny.
Ceny pohonných hmot naleznete zde
Achtung | pozor |
Autobahn | dálnice |
Steinschlag | padající kamení |
Zentrum | centrum |
Bei Nebel | za mlhy |
Umleitung | objížďka |
Baustelle | práce na silnici |
Parkplatz | parkoviště |
Langsam fahren | jeďte pomalu |
Einbahnstraße | jednosměrka |
Ausfahrt | výjezd |
Kurve | ostrá zatáčka |
Stau | zácpa |
Geschwindigkeit | rychlost |
Spurrinen | vyjeté koleje |
Straßenschäden | poškozená silnice |
Abstand halten | držte odstup |
Maut | mýto |
Turistický portál | www.germany-tourism.de |
Německý automotoklub ADAC | www.adac.de |
Spolkové ministerstvo dopravy, stavby a bydlení | www.bmvbw.de |
Ředitelství dálnic severního Bavorska | www.abdnb.de |
Ředitelství dálnic jižního Bavorska | www.abdsb.de |
Aktuální dopravní situace v Bavorsku | www.bayern.info |
Scandlines | www.scandlines.com |
Color Line | www.colorline.com |
Hasiči | 112 |
---|---|
Policie | 110 |
Záchranná služba | 112 |
SOS | 112 |
Pečlivě jsme pro Vás připravili tyto informace. Prosíme Vás o pochopení, že správnost a úplnost těchto informací je bez záruky.