Od roku 2016 byly R a D označeny jednotnou značkou „dálnice“. Příprava komunikací projektovaných v kategorii R již bude připravována v duchu dálnic, např. včetně vybavení středisek údržby. Historicky je nutné bývalé R těmito SSÚD dovybavit, protože dříve patřily administrativně a hlavně z hlediska údržby pod skupinu silnic I. třídy. To je dodnes jeden z kvalitativně nejvýznamnějších rozdílů a rozdíl v péči o ně je běžně viditelný.
Shodné znaky dálnice (D) a rychlostní silnice (R)
- Směrové dělení (každý směr má minimálně dva jízdní pruhy).
- Všechny nájezdy a výjezdy jsou mimoúrovňové.
- Maximální dovolená rychlost 130 km/h.
- Dopravní značení je provedeno stejně (v zelené barvě a číslo komunikace podbarveno červeně).
Rozdílné znaky dálnice (D) a rychlostní silnice (R)
- R mají oproti D skromnější prostorové uspořádání, tj. jsou užší (D jsou obecně např. 27,5 m široké, R 25,5 m). Je to na úkor šířky krajnice a středního dělicího pásu. U R postavených v parametru R 22,5 má oproti D také užší jízdní pruh (3,5 m namísto 3,75 m), tato kategorie již podle nové normy nebude používána.
- R může mít větší podélný sklon, tj. větší stoupání a klesání (max. o 0,5 %)
- R mají nižší nároky na poloměry křižovatkových větví.
Jelikož se vykupuje menší prostor pozemků, zemní práce nejsou tak objemné atd., může být výstavba R levnější než D, to ovšem záleží na mnoha faktorech (členitost povrchu území, výskyt vodotečí či biokoridorů).
- Nevýhodou úspornějšího uspořádání je obecně nižší míra bezpečnosti provozu – užší krajnice poskytuje osádkám odstavených vozidel menší ochranu, střední dělicí pás je snáze překonatelný při haváriích do středních svodidel, oboje platí zejména pro nákladní automobily.
- Větší podélný sklon zvyšuje spotřebu pohonných hmot (oproti D) a tím způsobuje větší zátěž na životního prostředí z hlediska zplodin.
V praxi se zejména u R setkáváme také se stavem, který je pro dnešní normy neakceptovatelný (odchylky vznikly v době méně přísných pravidel a norem, zejména za totality).
Jedná se o tyto faktory:
- Zkrácené nebo zcela chybějící odbočovací a připojovací pruhy, nájezd je v takovém případě označen značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“.
- Nevyskytují se stoupací pruhy pro nákladní vozidla ani tam kde je to díky podélnému sklonu potřeba.
- Často jsou poloměry směrových i výškových oblouků nedostatečné.
- Výskyt autobusových zastávek přímo v hlavní trase.